Skip to content

Researcher

Meten is weten 

Marktonderzoek is het verzamelen, analyseren en evalueren van gegevens die zijn verzameld door middel van enquêtes, testprocedures of uit bestaande gegevensbronnen, volgens de huidige wetenschappelijke normen. Op basis van de evaluatie en analyse van deze gegevens nemen ondernemingen belangrijke beslissingen voor hun eigen marktgedrag. 

Marktgedrag is er in vele soorten en maten, dit is voor elke onderneming anders. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van nieuwe of de verdere ontwikkeling van bestaande producten en diensten, de positionering en communicatie van de onderneming, de evaluatie en toekomstgerichte beoordeling van concurrenten, marktkenmerken, marktbelemmeringen, koopkracht of verkoopmogelijkheden. Om hier inzicht in te krijgen zal er gemeten moeten worden, op deze manier maak je datagedreven beslissingen. 

Marktonderzoek voor de B2B- en B2C branche 

Bedrijven kunnen veel verschillende doelgroepen hebben, met elk weer hun eigen benadering. Een bedrijf kan zich volledig richten op andere bedrijven en dus een Business-to-Business (B2B) bedrijf zijn. Of ze richten zich puur en alleen op consumenten, Business-to-Consumer (B2C). Een combinatie van deze twee is ook goed mogelijk, als onderzoeker dien je dus de verschillen te weten en hoe de bijbehorende doelgroep te onderzoeken. Wie is bijvoorbeeld de beslisser, binnen een bedrijf vaak meerdere personen maar bij de consument maximaal één of twee. Het beslissingsproces ziet er hierdoor ook anders uit, in de hoek van B2C is deze korter. Ook de vraag hoe je deze groepen gaat bereiken via bijvoorbeeld social media zijn anders, LinkedIn wordt ingezet voor de zakelijke klant en Facebook of Instagram voor de consument. Echter is de zakelijke klant ook een persoon en dus ergens ook een consument, wat betekent dit voor jouw keuze?  

Allemaal vragen waar een onderzoeker mee te maken krijgt. Collecthor zorgt ervoor dat voor elke behoefte een juiste vragenlijst gemaakt kan worden. Zijn B2B en B2C beiden de doelgroep en verschillen de vragen minimaal? Kopieer dan de eerste vragenlijst en doe daarna de nodige aanpassingen zodat de tweede vragenlijst ook volstaat.  

Voorbeelden van onderzoeken 

Er zijn verschillende voorbeelden van onderzoek waar Collecthor de ondersteuning bij kan zijn, denk bijvoorbeeld aan behoefte- en doelgroeponderzoek, campagne-onderzoek, imago-onderzoek of een tevredenheidsonderzoek. Dit levert een bak met informatie op en een heleboel nieuwe statistieken. Al deze varianten zijn makkelijk in te richten in Collecthor, mocht je toch wat aanvullend advies willen hebben dan schakelen we gewoon de hulp in van onze partner Markteffect want ook bij ons staat tevredenheid voorop.